2014-10-20

Ja nu var det allt ett tag sen..
..men jag har varken haft lust eller ork att skriva.
Men nu får jag väl kanske uppdatera lite!

Värken blir bara värre och värre!
Jag är fortfarande sjukskriven 100% och väntar
på att reumatologen ska hör av sej efter att jag var där sist.
Sen väntar jag också på att få komma till en klinik
för att utredas om jag kan ha fibromialgi.
Så aa, så är läget nu.




Det är även hänt något jättetråkigt med min fina kisse..
Man kan säga att jag blev grundlurad av säljaren!
Och sen den 10e september bor han inte längre hos mej. :(

Här är "Harry-Historien" som delats över 100 ggr på Facebook:

Historien från början..

Jag såg en bild på Harry (då namnade Drake) på säljarens sida om att han sökte fodervärd,
så jag tog kontakt med säljaren och skrev att jag var intresserad.
Kontakten påbörjades och ganska snabbt åkte vi upp till säljaren och träffade Harry.
Allt lät så bra och det kändes bitvis bra. Några konstiga vibbar här
och där, men allt kan ju inte vara genomperfekt..

I mailkontakten skrev hon att hon ville ha 4000kr för katten.
"Du äger katten och jag äger fortplanteringsorganet"
Väl uppe så visar det sej att säljaren inte hade en enda katt
(förutom Harry) då säljaren är jätteallergisk.
Jag kan såhär i efterhand undra varför man väljer att ha ett katteri om
man inte har en enda katt själv utan har alla i foderhem.
Om man inte bara är ute efter att tjäna pengar..
Men men.. Väl hemma hos säljaren vill jag dubbelkolla om
summan 4000kr var det som gällde. Säljaren säger då
"har du några bevis för att jag sagt det?"
Jag tror såklart att hon skojar så jag svarar lite skämtsamt
"ajamen det har du skrivit i mailet"

Då stönade hon och sa
"jaha, aja, då får du väl få han för det då. Ville egentligen ha 7000kr"

Hon pratar lite om HCM, scanningar och säger att han ska scannas varje år och
att vi betalar hälften var. (Hon säger att sålänge dom inte har höga värden får man avla)
Hon säger att han oturligt nog slog i sin svans "här om dagen", så jag behöver
inte tänka på utställning för han kommer inte få ställas ut med svansknick.
Hon säger också att jag ska ta över försäkringen på honom efter att han har flyttat.

Vi åker hem och jag har såklart redan förälskat mej i katten så vi beslutar oss för att ta honom.
En vecka senare åker vi tillbaka för att hämta honom.
(Kvällen innan ringer hon och berättar att man på besiktningen påvisat
ett blåsljud på hjärtat. Hon säger att det oftast växer bort..)

När vi kommer hem till säljaren har hon gjort lite ändringar i kontraktet..
Men ny som man är i denna världen och nyförälskad så är man kanske inte alltid så "smart".

Jag frågar säljaren hur det ska gå till med att ta över försäkringen och så nu,
varpå hon börjar skruva lite på sej och säger att hon lika gärna kan stå kvar för den
och att vi sätter in pengar till henne varje månad istället. Det skulle bli billigast så hette det.
Men hon ville ju såklart tjäna lite på att hon tog risken att vi kanske
kunde missköta oss med insättningar, så vi fick betala mer
än vad hans försäkring egentligen kostade.

Så för då ca två månader (nu 3 månader) sen blev jag fodervärd för Harry.
Jag fick skriva på det här mer eller mindre slavkontraket, och som sagt,
jag är ny i kattvärlden och erkänner att det var korkat att
inte kolla upp saker och ting bättre.

Jag betalade 4000kr för katten på plats.
(Hon säger också då till mej att jag inte får ställa några frågor på en "speciell"
forumsidan på Facebook, utan alltid ta allt med bara henne.
Jag får heller inte säga till någon att han har blåsljud och svansknick
eftersom folk snackar så mycket skit då!)

Jag visste ju som sagt när jag tog honom att han hade ett blåsljud på hjärtat
och en knick på svansen men jag förstod inte då att detta anses av dom
flesta är saker som gör att man kanske inte borde avla vidare på detta djur.

Jag får i alla fall hem min katt och jag älskar honom från månen och tillbaka.
Och så för några veckor sen (slutet av augusti) bestämmer jag mej för att skaffa
en kompis till min fina Harry och jag hittar en katt hos en annan uppfödare
och ska åka och titta. Jag hör då av mej till Harrys säljare för
att fråga om jag FÅR skaffa en annan katt,
(det står nämligen också i kontraket att jag måste göra det.)

Hon tycker då att jag hellre ska köpa en katt av henne. En hona.
Jag nappar på detta och vi mailar mycket.
När det mer eller mindre är bestämt och vi ska åka till honan så
ringer säljaren/uppfödaren någon kväll precis innan.
Hon börjar samtalet med att prata om två parasiter som det pratas så mycket om just
nu men som bara är rena skrämselpropagandan och något man inte bör ta så allvarligt på.
Jag förstod till en början inte, men så frågar jag plötsligt,
"men vaddå, har honan dessa parasiter eller va?!"
Det hade hon! Uppfödaren säger då
"ja det var en annan som testade och därför måste jag ju nu
tala om det för dej, annars hade jag ju aldrig behövt
att berätta det för dej. Himla dumt!"

Säljaren säger sen att det bara är att behandla i två veckor och sedan är det bra.
Hon säger sen att hon blir orolig att Harry också kan ha parasiter.
Jag frågar om dom varit från samma ställe. Det hade dom inte!
Jag undrar då såklart varför hon oroade sej över att han skulle vara bärare av parasiter.
Det kunde hon inte svara på. Inte mer än att hon tyckte att
jag skulle testa för att det fanns en risk och hon var nu lite orolig.
Och med en klump i magen skickade jag i måndags förra veckan den 8e september)
iväg ett avföringsprov och två dagar senare får jag tillbaka, påvisad smitta, Tritrichomonas!

Jag har efter allt detta mist allt förtroende för säljaren och kan inte längre lyda
under hennes slavkontrakt eller stå bakom någon som avlar på parasitsmittade
djur och anser att man kan avla på djur med MILD HCM.
Jag hade inget annat val än att lämna tillbaka katten.

Harry överlämnades den 10e september av min mamma och pojkvän då jag själv
inte klarade av att säga hejdå, plus att jag hade mina två små barn att trösta.

Säljaren och hennes syster har då skrivit ett kontrakt som jag skulle skriva på om
att fodervädsavtalet upphävs och att jag INTE ska kunna kräva tillbaka
några pengar för katten eller de utgifter jag haft för katten.
Då jag inte är med vid överlämnandet säger säljaren till
min pojkvän att skriva under istället för mej.
(Men jag hade själv hemifrån redan skrivit papper som sa att jag avsade mej
som fodervärd och att säljaren hade mottagit katten, och jag
hade redan skrivit under båda exemplaren.

Säljaren tyckte inte att dom var tillräckliga eftersom hon ville att
det skulle stå med att jag INTE skulle kunna kräva pengarna tillbaka.)

Jag såg sedan att säljaren bara ca 1 1/5 timma efter överlämnandet av katten
lagt ut annons på honom på flera ställen. Hon förklarat inte att han är
sjuk bara att han bör bo i ett hem utan andra katter.

Sen fick jag höra att jag hade misskött Harry. Att han var jätte smutsig vid överlämnades osv..
Harry hade dagen innan han flyttade bajsat jättelös, och med blod i avföringen,
och det var bajs på halva katten så jag bada ju honom såklart.
Passade även på att rensa öronen och klippa klorna.
Så att han skulle vara smutsig dagen efter är ju rent skitsnack!!
Och man kan ju undar varför hon skulle lagt märke till det om det ens var sant,
eftersom Harry ALDRIG hade badat när han flyttade hem till mej 5 månader gammal..

Det har även bråkats om Harrys kattlåda..
Jag köpte en peewee-låda precis innan Harry flyttade hem till mej.
Och nu då när Harry skulle flytta tillbaka frågade säljaren om hon fick köpa hans
låda eftersom hon ingen hade. Jag svarade att det kunde hon absolut
och jag ville ha 300kr så jag kan köpa en ny till min nästa katt.
Men då gick hon i taket, skrev att jag inte alls älskade Harry osv..!
Jag tyckte då att jag har ju redan förlorat en massa pengar som hon aldrig
kommer betala tillbaka och jag måste ju ha en låda jag också,
och hon får gärna köpa den eftersom jag har lite tid på mej att köpa en ny.
Men det passade ju såklart inte!

Denna superallergiska människan som inte kan ha en enda nakenkatt hemma kan varje
dag vara hos sin syster (där Harry nu bor) och där syster har en stor afghan hund.
Märkligt i mitt tycke. Men det är ju inte min sak...

Dom (säljaren och hennes syster) frågade vid överlämningen om min mamma och pojkvän
kunde komma in till dom med katten, men mamma och pojkvän bad dom komma ut istället.
Då blev dom hysteriska över att katten kunde rymma för dom hade ju minsann ingen bur.
Mamma och pojkvän stod fast vid att dom skulle komma ut och hämta katten.
Och minuten senare kommer dom (säljaren och systern)
med både hunden och en kattbur... Märkligt..!

Så ja.. Här är historien om hur fult det kan gå till när man har med fel människor att göra!

 Kan säga att nån vecka efter allt detta så tog jag kontakt med en jurist,
jordbruksverket, länsstyrelsen och konsumentverket.
Och efter mycket om och men fick jag tillbaka mina 4000kr.

Ja det var min och Harrys sorjliga historia! :(



**********************************************************************

En glad nyhet är i alla fall att kattungen som jag åkte och pussade
på innan Harry flyttade snart flyttar hem till oss!! :)
Lilla fina Ture!! <3

Plutten 8 veckor och 5 dagar gammal :)

Nu på onsadg blir han 11 veckor och om 11 lååånga dagar flyttar han hem!
Längtar snart ihjäl mej vill jag lova.
Detta har varit så sjuuukt tålamodsprövande.
Nästa fredag när jag åker och hämtar plutten har jag väntat i NIO veckor!
Det är fan inte dåligt för en ADHDjävel som mej. ;)

Men som tur är bor jag väldigt nära uppfödaren så jag har
fått träffa min lilla bebis varje-varannan vecka. :)
Men nu får jag nog vänta tills det är dags att hämta honom innan jag får pussa honom igen!
Och sen är han min, bara MIN och ingen kan ta honom ifrån mej!!! <3
Dessutom kommer han från en underbar och SUPERSEIÖS uppfödare,
så han har kanonförutsättningar för ett lååångt å friskt liv. :)

Liten 3 veckor

Stöldförsök! 5,5 veckor gammal

6 veckor gammal

7,5 vecka gammal <3


8 veckor och 2 dagar gammal

8 veckor och 5 dagar gammal
(med bland bilderna ser ni Smaug (blå) Glenn (svart) och sista bilden lilla Gittan)

 10 veckor och 1 dag gammal!! <3

Visst är han ögongodis min lilla TisseTass!?
Åååååh vad jag längtar!! ;)

Men nu är det dags att sätta igång med middagen.
Så hej med er! :)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jenne

-Kanske inte alltid helt vanlig..🤷🏻‍♀️

RSS 2.0