Dagen fundering..

Det var ju tur att man gick ut i snön med barnen förut när snön kom..
För gissa om man hade rätt. :(
Skiten har redan regnat bort.

Hur som helst..
När vi var ute förut tog vi oss en liten promenad.
Vi gick mot dalen och förbi akndammen.
Tonni frågade glatt efter ankorna när vi närmade oss, och jag förklarade att dom var smarta nog att flytta här ifrån så här års, så vi får vänta tills det blir vår igen.
Aja, han köpte det och fortsatte sparka snön framför sej.

Thea diskutierade dock vidare om änderna och tillsist så frågar jag min snart femåriga dotter.., utan att egentligen undra över det själv, fram tills jag hörde vad jag just frågat, för då blev till och med jag lite fördersam.. Så med risk för att nu bli idiotförklarad, här kommer nu frågan.

..tror du att det är samma ankfamiljer som kommer tillbaka varje år?

Ja.. Det är nog fan inte många som kan svara på det på rak arm..
Är det liksom så att dom ankorna som föddes i dammen i vallhamra återkommer, eller är det slumpen som avgör vilken ankjävel som kommer vart..?
Har dom verkligen en så direkt lokalkännedom där uppifrån, eller finns det någon form av typ ankregering som skickar antal ankor till alla våra dammar.? Nä, högst otroligt.. Men ändå.

Thea hade i alla fall inget svar på om alla ankor hade en egen adress som dom återvände till, och inte jag heller. ;)
Sjukt ändå..
Men det är ju faktiskt kanske intressant om man tänker lite på det ;)

Äh, skit samma. Det är väl bara till att googla det i morgon tillsammans med min kära dotter.
Här kommer en bild från en bit av "våran" lilla ankdamm..

mams
2012-01-10 @ 09:54:26

Jo det finns ringmärkning som visar att de återkommer till samma damm, men nu vet ju inte jag om det gäller era ankor..puss

Sanne
2012-01-10 @ 11:02:22
URL: http://ninna.blogg.se/

Haha.

Fan vad skön du är mamma som har koll oxå. ;)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jenne

-Kanske inte alltid helt vanlig..🤷🏻‍♀️

RSS 2.0